Eksekutive vansker og læring
Forståelse for de kognitive prosessene som ligger bak vår evne til planlegging og organisering er helt nødvendig for å kunne forstå elevenes behov.
Eksekutive funksjoner er de kognitive prosessene som blant annet styrer vår evne til oppmerksomhet, organisering, planlegging, ta beslutninger og å holde fokus på en oppgave. Disse funksjonene er som en slags "dirigent" for hjernen vår, og de hjelper oss med å styre tanker, følelser og atferd. De eksekutive funksjonene styres i den delen av hjernen som kalles frontallappen. Svekkede eksekutive funksjoner er vanlig hos elever med nevroutviklingsforstyrrelser som for eksempel ADHD, Tourette syndrom, autismespekterforstyrrelser og utviklingsmessige språkvansker (DLD). Det gjelder med andre ord flere elever i hver eneste klasse.
Svake eksekutive funksjoner kan komme til syne gjennom at barnet eller ungdommen har vansker med planlegging, organisering, å komme i gang med en oppgave, holde oppmerksomheten over tid, regulere følelser, selvkontroll, å beregne tid, arbeidsminne og å ha utholdenhet i en oppgave.
Gjennom å sette struktur på timeplanen, altså ved å ha fokus på hvordan elevene kan skape oversikt og struktur for seg selv i læringsprosessen, legger vi til rette for læring og livsmestring hos alle elever. En forutsigbar hverdag kan gjøre det lettere å planlegge og organisere. Bruk av bilder, lister og timeplaner kan være til stor hjelp. Anerkjennelse av vanskene, og hjelp til å kompensere for det, er av stor betydning. En forutsigbar hverdag gir overskudd til læring.
Hvis et barn eller en ungdom har betydelige utfordringer med eksekutive funksjoner, kan det få negative konsekvenser for deres daglige fungering. Å utvikle, og kompensere for, svake eksekutive funksjoner bør derfor være et uttalt mål i opplæringen for elever med denne typen vansker.
Hilde Nøstvik Larsen
Spesialpedagog
Make it stand out
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.