Ufrivillig skolefravær
Skolevegring er ufrivillig skolefravær som kan forklares med frykt eller engstelse for å være på skolen.
Fraværet kan ha mange årsaker og er ikke en diagnose i seg selv, men mange barn og ungdommer som opplever frykt eller engstelse for skolen, har også psykiske eller nevrologiske diagnoser. Andre årsaker til skolevegring kan være forhold som ikke stammer fra eleven selv, som mobbing, skolens fysiske miljø, skoleveien, samarbeid mellom skole og hjem, eller det kan være foresattes psykiske helse.
Årsakene kan være mange og sammensatte, men underliggende årsaker som ikke er avdekket er ofte en felles faktor. Det kan være ulike former for lærevansker, dysleksi, konsentrasjonsvansker eller nevroutviklingsforstyrrelser. Vi ser og så at angst og depresjon som følge av dette, kan være opprettholdende faktorer om elevene ikke får tidlig hjelp. Mange elever opplever sosial angst, prestasjonsangst eller generell uro knyttet til skolehverdagen. Angsten kan gjøre det svært vanskelig å møte opp, spesielt når eleven føler seg usikker i sosiale situasjoner eller er redd for å mislykkes. For noen kan angsten utløses av høye krav, mobbing eller tidligere negative skoleopplevelser, mens andre kan ha en generell sårbarhet for angst. Uten riktig hjelp og forståelse fra skolen og systemet rundt baret, kan slike vansker raskt føre til at fraværet blir langvarig og omfattende.
Elever som ikke får tilstrekkelig støtte eller tilrettelegging opplever ofte skolehverdagen som krevende og frustrerende, noe som kan føre til at de vegrer seg for å møte opp. For elever med dysleksi eller andre type språkvansker kan det være ekstra utfordrende å følge med i fag der lesing og skriving står sentralt. Dersom kravene til prestasjon blir for høye uten at det gis spesialpedagogisk oppfølging, kan følelsen av mestring bli lav og gi lite motivasjon til skolehverdagen.
Spesialpedagogisk tilrettelegging er derfor avgjørende for å sikre at alle elever får de nødvendige verktøyene til å håndtere sine utfordringer. Dette kan innebære bruk av tilpassede læremidler, alternative vurderingsformer, ekstra tid på prøver, eller støtte fra spesialpedagog. Når slike tiltak ikke er på plass, eller når elevene opplever at deres behov ikke blir tatt på alvor, øker risikoen for ufrivillig fravær betraktelig.
Tidlig innsats, systematisk samarbeid mellom skole, pedagog, foreldre og eleven selv, er viktige faktorer for å forebygge langvarig fravær og gi alle elever muligheten til å lykkes og trives på skolen. Ta eleven med i planlegging av egen innsats, ikke legg til nye krav som igjen vil føre til opplevelsen av å ikke mestre. Bruk tid, gi riktig oppmerksomhet, og gi eleven tro på egne valg i læring og utvikling.
Ellen Meyer Knutsen
Spesialpedagog / Daglig leder
Make it stand out
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

